Böcker i ateljén

I denna min första text på hemsidan tänkte jag reflektera lite kring min ateljé, eller kanske snarare vad som finns i min ateljé. Jag flyttade in i den under december 2012 så jag har nu haft den i snart fem månader. Jag har nästan bott in den, men inte helt. Det sakas fortfarande en del för att jag ska vara helt nöjd. Jag har allt material jag behöver och rummet är ljust och lagom stort. Den ligger dessutom fint alldeles vid Lillån strax intill Alingsås centrumkärna. Och jag har trevliga ateljégrannar. Vad som saknas nu är väl egentligen bara det där som inspirerar, och det är ju ett kapitel för sig.

Det är inte helt lätt att veta vad som inspirerar. Min första tanke var att släpa dit alla mina konstböcker, men jag har avvaktat med det då andra konstnärers verk lika gärna kan ta död på lusten, som de kan ge mig den. Bilder över huvud taget kan ibland vara förödande att som konstnär omge sig med. De tar över ens sinne och det kan då bli svårt att skapa egna bilder som står på egna ben. De ofarligaste bilderna är de som inte är skapade för att vara konst. Illustrationer i lagom tråkiga fackböcker, reklambilder, annonser, mm. och gärna om de har några decennier på nacken, kan fungera bra som startmotorer. Kanske just för att de är så dåliga, eller tråkiga.

Själv är jag stolt ägare av en blygsam samling av Välkommen-böcker. Det är böcker vilka man en gång fick då man flyttade till en ny stad i vårt land. Jag har Välkommen till Borås, Välkommen till Eskilstuna samt Välkommen till Örebro för att bara nämna några av godbitarna. Alla är utgivna någon gång under 1970-talet. Böckerna äger inga som helst litterära kvalitéer; de är ganska gråa och tråkiga, innehåller mycket torr kommuninformation och det rika bildmaterialet är under all kritik. Men de är mig en aldrig sinnande källa till glädje och inspiration. De har sin givna plats i ateljén.

Andra böcker som jag finner inspirerande är gamla pocketböcker utgivna från femtiotalet och framåt. Många är utgivna av Wahlström&Widstrand och de brukar falla isär efter att man har läst dem. Men framsidorna är mycket fina - med illustrationer tecknade av t ex Per Åhlin som tecknat Karl-Bertil Jonssons julafton. Karl-Johan DeGeer skriver i en essä om just sin ateljé, att böckernas omslag ibland är viktigare än själva boken. I alla fall om boken ska få finnas i en ateljé. Jag kan bara hålla med. För mig är böcker en mycket viktig del av min ateljé, men inte i första hand som litteratur, utan mer som ting i sig.

Outgrundliga äro i sanning inspirationens irrvägar.

Mattias

bocker.jpg

Tre inspirerande böcker i färd med att falla isär.

 

 

 

 

 

17 maj 2013

/img_3782-2.jpg 

Foto: Erina Kvick